- Nefsin, Allahü teâlanın emrlerine uygun istekleri yapılır, uymayan istekleri yapılmaz.
- Allahü teâla nefsi ahmak-ı mahlûkat yaratmıştır, her isteği kendi aleyhinedir.
- Dünyayı, yani nefsin arzularını bir kalb severse, o kalb hasta olur. Kalbin hastalığı dünyayı sevmektir. Dünyayı sevmek günahların başıdır.
- Nefs tamamen ölmez. Çünki, onun sayesinde insan melekten daha üstün olur. Ama nefs ibadetler ile zaifler. En çok zaifleten de namazdır. Allahü teâlâ, insanı çok sevdiği için namazı emr etmiş.
- Tedbir almak, sebebe yapışmak nefse zor gelir. Allahü teala tedbir almayı ve sebebe yapışmayı emrediyor ki, nefsimiz kırılsın diye. Onun için Cenab-ı Hak, sebeplere yapışarak kayıkla geçenin, suda yürüyerek geçenden daha makbul olduğunu bildiriyor. Sebeplere yapışmak biraz zillettir. Allahü tealanın bütün emir ve yasaklarının tek bir gayesi vardır, o da nefsi zayıflatmaktır. (Öldürmek değil, nefsi frenlemek).
Hüseyin Hilmi Işık (rahmetullahi aleyh)